image

INREGISTRARE MARCI

Ce este o marca?
Marca este un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane.
,,O marca inregistrata nu este un produs, ci un stil de viata, o atitudine, un set de valori, o idee,o perspectiva, o cultura.,,
Pot sa constituie marci semne distinctive cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si in special forma produsului sau ambalajului sau, combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor semne.
Cine poate inregistra o marca?
Orice persoana fizica sau juridica poate inregistra o marca. Inregistrarea unei marci poate fi ceruta direct sau printr-un mandatar. Solicitantul strain nu se poate adresa direct la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, acesta trebuie sa apeleze la serviciile unui specialist in proprietate industriala care sa-i reprezinte interesele in fata Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM).
Important! In cazul unui depozit in coproprietate se recomanda solicitantilor sa stabileasca un contract referitor la raporturile dintre ei.
Care este procedura de inregistrare a marcii?
Inregistrarea unei marci se efectueaza in mai multe etape. Acestea sunt urmatoarele:

  • depozitul national reglementar;
  • examinarea formala a cererii de inregistrare;
  • examinarea de fond a cererii de inregistrare;
  • inregistrarea si publicarea marcii;

Cererea de inregistrare a unei marci se intocmeste in limba romana, pe un formular tip si trebuie sa contina:

  • denumirea solicitantului, asa cum rezulta din actele oficiale de infiintare;
  • sediul solicitantului, respectiv adresa unde titularul isi are sediul, eventual si adresa pentru corespondenta, daca este cazul;
  • numele si prenumele mandatarului, daca este cazul;
  • prioritate invocata, daca este cazul, respectiv daca se invoca o prioritate de prim depozit (cu mentionarea statului, a datei si a numarului actului doveditor) sau o prioritate de expozitie;
  • descrierea marcii: se va lipi o reproducere 6/6 cm pe cerere in locul indicat, sau se va scrie denumirea marcii;
  • culori revendicate, daca marca contine una sau mai multe culori pentru care se solicita protectia;
  • traducerea sau transliterarea marcii ,sau unor elemente ale marcii, daca este cazul ;
  • lista de produse si/sau servicii pentru care se solicita inregistrarea marcii si care fac obiectul activitatii titularului
  • semnatura si stampila solicitantului, sau a mandatarului.

La aceasta cerere se vor anexa urmatoarele:

  • dovada achitarii taxei de inregistrare si examinare a marcii
  • 5 reproduceri ale marcii, maximum 8/8 cm, alb-negru foarte clare, daca se solicita inregistrarea unei marci constituita dintr-o grafica deosebita sau un element figurativ. In cazul in care se revendica si culori, vor fi anexate si 5 reproduceri color ale marcii, maximum 8/8 cm;
  • certificatul de prioritate, daca este cazul ;
  • lista intreprinderilor indreptatite sa foloseasca marca colectiva si regulamentul de folosire al acesteia , daca este cazul.

Important! Certificatul de inregistrare echivaleaza cu un titlu de proprietate.
Prin urmare, titularul acestuia devine proprietarul absolut al marcii/denumirii inregistrate si isi poate dezvolta afacerea si imaginea, poate investi in marca - parte din patrimoniul societatii - si este indreptatit sa interzica tertilor utilizarea pe piata a unei marci identice sau similare (care ar putea genera confuzie in randul clientilor, furnizorilor, autoritatilor, institutiilor financiare etc.

Avantajele pe care le confera inregistrarea marcii sunt:

  • drept exclusiv de folosinta a denumirii/marcii inregistrate;
  • aprecierea imaginii companiei si cresterea numarului clientilor;
  • ascendent asupra concurentei si exercitarea de control si influenta asupra pietei;
  • obtinerea mijloacelor legale de aparare in momentul in care este incalcat dreptul de proprietate industriala (in cazul copierii sau contrafacerii);
  • identificarea usoara a produselor/serviciilor de catre clienti;
  • dobandirea notorietatii si ocuparea unui segment mai mare al pietei;
  • protejarea investitiilor facute si cresterea valorii afacerii;
  • impunerea pe piata de practici comerciale cinstite.